Pazar, Mart 04, 2018

Son Okuduklarım 23


Pastoral Amerika, Roth'a itibar getiren ünlü romanı. Amerikan tarihinin 1960'lı yıllarına bakıyor daha çok. Taşrayı, cinselliği, değişen siyaset algısını, gelenek tartışmalarını, ırkçılığı, sağcılığı, solculuğu anlatıyor. Roth'u bilmeyenler için bu kitapla başlayabilirler diyebilirim. Brodeck Raporu, çizgileriyle ilgi çekiyor, hikayeyse henüz ilk kitap olduğu için bir fikir vermedi bana. Evet bir muamma var ama nereye varacak bilemedim. Şu notu düşmek şart tabii, yayınevi albüme çok yüklenmiş, ilginç bir baskı olmuş. Şiddetin Eleştirel Tarihi, yakın dönemin siyaset felsefecilerin düşüncelerini "şiddet" bağlamında irdeliyor. Metin güzel, e bazen betimleyici değil, bilmeniz gerekiyor filan ama bir ortalamanın üstünde. Çizgilerse o düzeyde değil, çok çizerli, her düşünürü bir başkası çizmiş. Bu tür el kitabı olma iddiası taşıyan çizgili kitapların en önemli zaafı, metinle uyumlu olmayan görsel istifler ve ardışıklık olmaması. Ama dedim ya, metin üniversite öğrencilerinin faydalanabileceği nitelikte, başka bir okura hitap edecek. Bilinmeyen Şaheser, Balzac'ın kısa bir öyküsü, resim sanatıyla ilgili olması nedeniyle biliniyor. Güzellik, sanat, temsiliyet, ilham ve erotizm hakkında pıt diye biten, tok ve öncü bir anlatı diyelim. Hakkında yazılanlar nedeniyle haberdar olmayı gerektiriyor. 

Ava Giden Avlanır, yumuşak çizgileri var, çizgi romanla ilgili bir sahtekarlık hikayesi anlatıyor, sahiden ilginç, beklentim düşüktü ondan olabilir, kendini okutuyor. Don Juan, resimlendirilmiş bir Don Juan hikayesi. Bu dizinin ilginçliği yeni kuşaklara o romanı, o hikayeyi yeni biçimde açıklayarak anlatmaları. Don Juan'da bunu yapamamışlar, hikayenin çoşku ve kötücüllüğünü, özellikle de erotizmini aktaramamışlar. Başka türlü kurulmalıymış. Yut Beni ve Sualtı Kaynakçısı, Amerikan tarzı grafik romanlardan. İlki daha karanlık ama ikisi de insancıl hikayeler. Ergenliğe ve büyümeye odaklanıyorlar, takılıp kalmayı ve saplantı anlatıyorlar. Powell, çizgi olarak döktürmüş, onu da teslim edelim.


Ekim 1917, renkleri ve çizgileri için söylüyorum iyi kotarılmış bir çalışma. Senaryo ise dağınık ve takibi zor, bazen bir hikaye anlattığını hatırlıyor, çoğu zaman ansiklopedi gibi özetleyip geçiyor. Doğrusu, 1917'yi iyi anlatabilen bir çizgili anlatı hatırlamıyorum. Bizatihi yaşadıkları için devrimi en iyi anlatabilecek olan Rusların çizgi romana ilgi göstermemesi bir sorun, çizgi dünyasının sağ eğilimli olması ayrı bir sorun. Devrimin kolay anlatılabilir olmadığını da kabul ediyorum. Ben, Katil yakın zamanlarda çıkmış en nitelikli grafik romanlardan, okuyanlar ne demek istediğimi anlayacaktır, cesur da bir iş. Bir seri katil hikayesi olması ve kötüler safından anlatması bakımından ilginç bir polisiye. Bir Dileğim Var, galiba bir çocuk kitabı. Emin olamamam şu yüzden, çocuksu ama çocuklar için mi, hangi yaş grubu için karar veremedim. Diğer yandan çizgileri yüzünden aldım, farklı rüyaları ve dilekleri anlatırken biraz yavaşlasa ve dilek sahiplerini belirginleştirip karakterleştirse, daha sağlam bir tahkiyesi olacakmış. Şu haliyle ilüstrasyon kitabı gibi olmuş. Göz Hakkı, yakın arkadaşım ve yazı "ortağım" Levent'in şiiri, şairleri, dizeleri çizgisine dolayan buluşlar kitabı.

Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails