Cuma, Eylül 07, 2012

Billy Wilder ve Giardino


Sinema da edebiyat da benim için hem önemli bir beslenme kaynağı hem de büyük bir okuldur. Yazılan her tür hikâye aslında yazarının içinden gelir, kaçınılmaz olarak yaşadığı hayatın tecrübelerinden kaynaklanır. Ama hayat tecrübeleri içinde sadece yazarın yaşadığı gerçek olaylar değil aynı zamanda hayali olaylar da yer alır. Gerçeklik vehmi yaratılmış bir gerçeklik varsa eğer; roman kahramanları , film karakterleri gibi gerçek olmayan kişileri gerçek hayatta karşılaştığımız kişilerden daha çok kendimize yakın bulabiliriz demek istiyorum. Dahası hata yapmaktan korkmayarak şunu iddia edebilirim ki; gerçek bir karaktere dönüşen pek çok tipleme biliyorum. İnanıyorum ki sinema ve edebiyat, çizgi roman yapmak isteyen insanlar için teknik açıdan da çok önemli iki medium. En azından benim için öyleler . Kendi fikrimi söyleyecek olursam- biraz provokatif bir düşünce olsa da buna inanıyorum - bunu çizgi roman okullarında beni nadiren davet ettikleri toplantılarda sıklıkla ifade ettim-. Öğrencilere Billy Wilder’ı tanıyıp tanımadıklarını sorarım. Genelde cevap “hayır”dır, ben de eklerim “o zaman çizgi roman yapamazsınız”. Bana göre birisi Billy Wilder’ı tanımıyorsa çizgi roman yapamaz. Bence bu gerçekten doğru. En azından çoğu Billy Wilder’ı kişi olarak tanımıyorsa bile, içlerinden bazıları birkaç filmini izlemiştir. Ama hiç kimse Billy Wilder filmi izlememişse bence bu insanların hikâye anlatabilme ihtimalleri söz konusu değildir, çizgi romanda, sinemada ya da edebiyatta.

[V.Giardino, çizgi roman ile sinama ilişkisinden söz ederken sözü Billy Wilder'e getiriyor...]


Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails